Diagram Pareto-Lorenza. Prosty wykres, która usprawni twoją firmę

W tym artykule opiszę jak w Arkuszach Google stworzyć diagram Pareto – przydatne narzędzie do analizy różnych przypadków i wyciągania z nich najefektywniejszych wniosków.

W poprzednim artykule opisałem zasadę Pareto, znaną również pod nazwą regułą 80/20. Dowiedzieliśmy się, że ma początek we Włoszech, gdzie Vilfred Pareto zauważył że 80% bogactwa we Włoszech należy do 20% społeczeństwa. Wypisałem również inne strefy życia prywatnego i zawodowego, gdzie możemy dostrzec ten podział 80/20 w praktyce.

Co potrzebujemy do stworzenia analizy Pareto 80/20?

Do stworzenia analizy tak naprawdę potrzebujemy tylko 3 rzeczy: Są to:

  1. Decyzja co badamy i co chcemy osiągnąć
  2. Nazwy występujących przypadków
  3. Ilości występowania per przypadek

Czyli po pierwsze musimy sami się zastanowić co chcemy zbadać i jaki rezultat chcemy uzyskać. Może to być:

Badamy negatywne oceny w komentarzach – Badamy przyczyny niezadowolenia – Eliminujemy te przyczyny – Poprawiamy opinię o naszym sklepie poprzez eliminację 

Badamy sprzedaż produktu produktu – Rozpoznajemy 5 najwiekszych kupców – Przygotowujemy dla nich super ofertę – Poprawiamy sprzedaż towaru

Sprawdzamy typy i ilości zamawianych produktów – Wiemy, których artykułów wysyłamy najwięcej – Optymalizujemy ścieżkę pobierania produktów – Poprawiamy efektywność kompletacji zamówień

Ten punkt potraktujcie bardzo poważnie i jeśli go nie ukończyliście radzę nie przechodzić dalej. Skorzystajcie z takiego ciągu Co? – Dlaczego? jaki przedstawiłem powyżej – ułatwi to Wam rozpisanie obiektu i celu optymalizacji. 

Przeprowadzanie bezcelowych badań i tworzenie mglistych analiz jest bez sensu – palicie czas i pieniądze. A przecież chodzi nam o ciągłą optymalizację 🙂

W tym artykule przejdziemy przez przykład poprawy efektywności kompletacji zamówień.

Następnie musimy zebrać nazwy/typy przypadków i ilość wystąpień tych przypadków w danym okresie czasu.

W naszym wybranym magazynowym projekcie będzie to nazwa/numer artykułu i historyczna ilość zamówionych artykułów w danym miesiącu/kwartale, dlatego tutaj najlepiej wspomóc się systemem WMS lub sprzedażowym i wyeksportować te dane do arkusza kalkulacyjnego.

Ale UWAGA! 

Myśląc o optymalizacji ścieżki pickingowej miej na uwadze sezonowość i inne aspekty, które wpływają na koszyk zamówień! Dlatego rób analizę i optymalizację pod kątem artykułów, które będziesz sprzedawał, gdy skończysz reorganizację strefy kompletacji.

Przykładowo: w lutym badaj historię sprzedaży z poprzednich lat artykułów wiosennych, związanych ze Świętami Wielkanocnymi, Majówką, pomimo, że właśnie trwają ferie zimowe i sprzedaż sanek eksplodowała.
Zawsze patrz do przodu, na to co będzie się działo w twoim biznesie, przewiduj trendy.

Po tym kroku powinieneś mieć tabelkę z kolumnami: artykuł | liczba sztuk zamówionych

Jak stworzyć diagram Pareto-Lorenza

W tym rozdziale pokażę jak stworzyć użyteczny diagram Pareto-Lorenza, który użyjesz do efektywnego przeprowadzenia usprawnień w swojej firmie. Pomoże Ci w tym instrukcja poniżej.

1. Przenieś dane do arkusza kalkulacyjnego Google Sheets

diagram pareto lorenza; Tabela 3 kolumny: liczba porządkowa, artykuł, liczba zamówień/miesiąc

2. Posortuj tabelę według malejącej liczby zamówień per produkt (czyli od największej do najmniejszej liczby). Dla Arkuszy Google będzie to opcja Sortuj Z-A.

diagram pareto lorenza; Tabela 3 kolumny: liczba porządkowa, artykuł, liczba zamówień/miesiąc. Posortowane malejąco według liczby zamówień

3. Dodaj kolumnę „Liczba zamówień kumulatywnie”. Wartość komórki oblicz ze wzoru Wartość komórki = Wartość komórki powyżej + Wartość komórki po lewej. Wypełnij wszystkie wiersze.

diagram pareto lorenza; Tabela 4 kolumny: liczba porządkowa, artykuł, liczba zamówień/miesiąc, liczba zamówień kumulatywnie

4. Dodaj kolumnę „% Zamówień kumulatywnie”. Wartość komórki oblicz ze wzoru Wartość komórki = Wartość komórki po lewej / Całkowita suma zamówionych sztuk. Wypełnij wszystkie wiersze.

diagram pareto lorenza; Tabela 5 kolumny: liczba porządkowa, artykuł, liczba zamówień/miesiąc, liczba zamówień kumulatywnie, % liczby zamówień kumulatywnie

5. Na podstawie tabeli stwórz wykres nazywany diagramem Pareto-Lorenza

diagram pareto lorenza

Jak zbudować taki wykres? Oś X to nazwy artykułów z kolumny „Artykuł”. Do tego dodajesz dwie serie danych:

  1. Seria 1 (niebieskie kolumny): dane z kolumny Liczba zamówień / miesiąc; typ wykresu: kolumnowy
  2. Seria 2 (pomarańczowe schodki): dane z kolumny % liczby zamówień kumulatywnie; typ wykresu: obszar krokowy

Pobierz darmowy arkusz do stworzenia diagramu Pareto-Lorenza

Aby ułatwić wam stworzenie własnego diagramu Pareto-Lorenza podzielę się arkuszem w Google Sheets. Wystarczy, że kliknięcie w link poniżej i skopiujecie arkusz na swój dysk.

Arkusze Google - jak utworzyć kopię dokumentu

W arkuszu jedna zakładka zawiera tabelę i wykres z powyższego przykładu, druga zakładka zawiera arkusz do wykorzystania na własną analizę 80/20. Wystarczy zebrać dane i wpisać do kolumn Przyczyna i Liczba wystąpień. Pozostałe wartości kalkulują się dzięki użytym formułom i wykres generuje się automatycznie.

Arkuszem dzielę się całkowicie za darmo a jeśli skorzystasz z niego zostaw proszę komentarz poniżej lub na profilu Optiwise LinkedIn

Link do arkusza:

Podsumowanie:

W tym artykule pokazałem jak stworzyć prosty diagram Pareto-Lorenza oraz dołączyłem link do gotowego arkusza w Google Sheets. Zachęcam cię do skorzystania i zabawy z dokumentem, więc spróbuj zebrać dane i wypełnić komórki w dokumencie. Dzięki temu powstanie wykres, który przeanalizujemy w następnym artykule, wyciągniemy wnioski i wypiszemy możliwe scenariusz usprawnienia sytuacji.

Podziel się swoją opinią

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *